Anafilaksja jest najcięższym rodzajem alergii. Może zagrażać życiu

Biznes

Fot. Shutterstock

Obrzęk, trudności z oddychaniem, duszność, zasinienie skóry, omdlenie, przyspieszone bicie serca – takie objawy mogą świadczyć o tym, że mamy do czynienia z anafilaksją – alarmuje alergolog. Jest to nagły stan, który wymaga szybkiego rozpoznania i natychmiastowej pomocy. W takim wypadku najważniejszym źródłem informacji jest sam chory. Nie zawsze jednak jest w stanie poinformować, na co jest uczulony, a często nawet nie jest tego świadomy.  ni

Niezależnie od tego, czy jest to wstrząs anafilaktyczny, zasłabnięcie, uraz czy nieszczęśliwy wypadek cenna jest każda sekunda. Trzeba działać szybko i precyzyjnie.

W momencie, kiedy widzimy, że coś złego dzieje się z inna osobą na plaży, w restauracji, czy na ulicy, nie możemy pozostać bierni. Zawsze trzeba się zatrzymać i starać się wyjaśnić, co się dzieje. Zapytać się, co się stało, czy może potrzebna jest pomoc. Jeśli ta osoba jest w stanie jeszcze komunikować się z nami, to powie, że np. „użądliła mnie osa w szyję” czy „nie mogę oddychać” – mówi agencji informacyjnej Newseria Lifestyle dr Piotr Dąbrowiecki, alergolog.

Anafilaksja jest najcięższym rodzajem alergii i powoduje objawy o różnorodnym nasileniu – od błahych, aż po zagrażające życiu. Żadnego z nich nie wolno lekceważyć. Obrzęk może zablokować drogi oddechowe, obniżyć ciśnienie krwi, przyspieszyć bicie serca i spowodować wystąpienie pokrzywki. Alergolodzy podkreślają, że szybkość działania ma w tym przypadku większe znaczenie niż technika.

Powinniśmy przerwać dopływ bodźca, który daje objawy anafilaksji. Jeżeli jest żądło, to kartką papieru ruchem ścierającym trzeba natychmiast wysunąć je ze skóry albo przerwać konsumpcję danego pokarmu. Często osoby wskakujące do zimnej wody dostają anafilaksji z zimna. To też jest potencjalnie zagraża naszemu życiu, może się skończyć nawet zgonem – tłumaczy dr Piotr Dąbrowiecki.

Osoby uczulone często są przygotowane na taki atak i mają przy sobie ampułkostrzykawkę z adrenaliną. Lek najlepiej wstrzyknąć w zewnętrzną powierzchnię uda. Miejsce podania warto dodatkowo rozmasować, aby przyspieszyć jego wchłanianie. Zastrzyk może być wykonany również przez ubranie.

Należy poprosić pacjenta, żeby podał sobie tę adrenalinę i zadzwonić na pogotowie. 112 to powszechnie znany numer, a tak naprawdę, kiedy pojawiają się emocje, to nie jesteśmy w stanie sobie go przypomnieć. I trzeba być przy tej osobie do momentu przyjazdu pogotowia, czyli wykwalifikowanej pomocy medycznej, która przejmie opiekę nad nim – radzi dr Piotr Dąbrowiecki.

Jeśli fachowa pomoc nie przybywa wystarczająco szybko, a stan pacjenta ulega pogorszeniu, na przykład traci oddech lub ustaje krążenie, to trzeba rozpocząć resuscytację krążeniowo-oddechową według zasad BLS (Basic Life Support).

Kładziemy chorego na plecach, patrzymy, czy oddycha, jeśli nie, to potencjalnie również jego serce przestało bić i konieczne jest zastosowanie pośredniego masażu serca, uciskanie 100-120 razy na minutę. Jeśli mamy maseczkę, to oczywiście dodatkowo podajemy swój oddech poszkodowanemu – instruuje dr Piotr Dąbrowiecki.

Jeśli chory uskarża się na duszność, to korzystniejsza będzie dla niego pozycja leżąca, a w przypadku zawrotów głowy pozycja leżąca z uniesionymi lekko nogami.

Mówi: dr Piotr Dąbrowiecki, alergolog


15-08-2015 Newseria / Lifestyle


Komentarze 

 
+1 #2 Alergik 2015-08-15 13:13
Anafilaksja to nie rodzaj alergii, to konsekwencje, reakcja organizmu jakie mogą alergika spotkać!!!!!!!!!!!!!!!
Brak wiedzy lub złe tłumaczenie!!!!!!!!!!
Anafilaksja, wstrząs anafilaktyczny (łac. anaphylaxia, commotus anaphylaciticus; ang. anaphylaxis, anaphylactic shock) – to rodzaj nagłej, ciężkiej reakcji alergicznej lub niealergicznej, która może być przyczyną zgonu[1][2]. Anafilaksja ma charakter reakcji ogólnoustrojowej. Jej objawy zazwyczaj obejmują równoczesne wystąpienie kilku objawów, m.in.: swędzącej wysypki, obrzęku górnych dróg oddechowych oraz znaczny spadek ciśnienia tętniczego krwi. Częstymi przyczynami wystąpienia wstrząsu anafilaktycznego są: ukąszenia owadów, alergeny w pożywieniu i leki
Cytować
 
 
0 #1 max 2015-08-14 14:41
Pomoc jaka sie zaleca to : Adrenalina do samodzielnego stosowania – wstrzyknąć sobie domięśniowo lub umożliwić choremu samodzielnie wstrzyknięci lub tez osoba druga moze ten zabieg wykonac .
Cytować
 

Dodaj komentarz


Kod antysapmowy
Odśwież

Wiadomości

Holandia: Narkotyk 4-FA został uznany za nielegaln

News image

Popularny w ostatnich latach narkotyk 4-FA jest znany również, jako 4-fluoroamfetamina lub 4-FMP. Su...

Holandia | Niedziela, 28 Maj 2017

Więcej ...

Najnowsze komentarze



Życie w Holandii

News image

Dni otwarte w szkołach średnich w Holandii

Przejście ze szkoły podstawowej do średniej jest dla młodego człowieka bardzo ważnym i często trudny...

Życie w Holandii | Środa, 25 Styczeń 2017

Więcej ...

Więcej w: Życie w Holandii

Co-gdzie-kiedy

News image

Doradztwo Zwiazków Zawodowych FNV w Haarlem - środ

Polscy pracownicy, którzy pracują dla holenderskich pracodawców mają takie same prawa w zakresie pła...

Więcej ...

Więcej w: Co-gdzie-kiedy

Atrakcje turystyczne

News image

Binnenhof - Serce holenderskiej polityki w centrum

To właśnie tu, od wieków omawia się najważniejsze sprawy państwowe i podejmuje kluczowe decyzje poli...

Atrakcje turystyczne | Sobota, 12 Wrzesień 2015

Więcej ...

Więcej w: Atrakcje turystyczne

Muzea

News image

Zuid-Holland, Den Haag - Museon

Museon - muzeum nauki, któr w 2002 roku obchodziło swoje setne urodziny. Celem muzeum jest edukacja ...

Muzea | Sobota, 11 Listopad 2006

Więcej ...

Więcej w: Muzea